POPIS NÍZKOPODLAŽNÍHO AUTOBUSU CITYBUS

 

 

K nízkopodlažním trolejbusům typu 21Tr, které jezdí na některých linkách Dopravního podniku města Brna, přibylo letos i 10 nových nízkopodlažních autobusů z Karosy s názvem Citybus. Autobus je klasické délky 12 metrů, má troje široké dvojkřídlé dveře a podlahu beze schodku po celé délce vozu. Po nástupu předními dveřmi se dá projít uličkou mezi koly do prostoru se šesticí sedadel proti sobě. U pravého boku jsou dvojsedadla, u levého samostatná sedadla. Na blatnících předních kol jsou vždy dvě sedadla napříč, to znamená, že zde sedíte s koleny v uličce. Vždy od dveřního prahu do vozu je krátká, velice pozvolná šikmá plocha, podobně se podlaha mírně zvedá nad zadní nápravou. Naproti prostředním dveřím je volná plocha pro kočárek nebo invalidní vozík, vzadu ukončená dvěma sklopnými sedadly. Prostor mezi středními a zadními dveřmi vyplňují čtyři řady čtveřic sedadel s uličkou uprostřed. Čtvrtá řada je posazená pozpátku, neboť spočívá na blatnících zadních kol. Úplně vzadu vlevo, jsou poslední dvě řady dvojic sedadel. Motor zabírá prostor za zadními dveřmi a je umístěn naplocho a ještě k tomu na výšku. Pro zadní okno tedy zbývá úzký pruh pod stropem. Celý vůz lze v zastávce spustit níž nad vozovku, pro snadnější nástup kočárků a vozíků. Za druhými dveřmi je v podlaze zapuštěná sklopná plošina pro nástup vozíčků. Plošinu musí řidič obsluhovat ručně. Dveře vozu nemají předvolbu jako třeba v tramvajích nebo trolejbusech. Otevírá je pouze řidič. Ve vozidle je standardní informační systém. Letos se standardní výbava doplnila o vnitřní ukazatel trasy jízdy se spoustou vizuálních informací. Ukazuje číslo linky, čas, výchozí a konečnou zastávku, aktuální zastávku s podrobnostmi a následujících osm zastávek. U každé zobrazené zastávky se signalizuje zda je na znamení a číslo tarifního pásma v zastávce. Podrobnosti se prezentují česky, anglicky a německy. Akustické hlášení čísla a směru jízdy vozidla, na aktivaci povelovým vysílačem, je zde také plně funkční.
Nízkopodlažní Citybusy by měly po seznamovacím provozu jezdit od září přednostně na linkách 51 a 67, to znamená kolem některých brněnských nemocnic. Dnes máme 10 Citybusů a do konce roku jich bude 15.

 

Ke dni 11.7. 2002
Zpracoval Zdeněk Schimer, DPMB