POPIS NÍZKOPODLAŽNÍHO AUTOBUSU CROSSWAY LE

 

 

Ve čtvrtek 14. října 2010 bylo ve vozovně Slatina, v areálu Dopravního podniku města Brna, slavnostně předáno 25 nových městských autobusů typu Crossway LE. Jde o nízkopodlažní vozidla, jejichž celková obsaditelnost je 109 cestujících, z toho je 33 míst určeno pro sedící. Velký důraz u tohoto typu je kladen na snadný nástup a výstup do/z vozu. Autobusy disponují třemi dveřmi. Přední a prostřední dveře jsou široké 120 centimetrů a otevírají se vně vozu. Mezi nimi je snížená, zcela rovná podlaha. Zadní dveře jsou široké 80 centimetrů a za nimi jsou tři schodky nahoru. Dveře si otevírají nastupující i vystupující cestující sami po jejich odblokování. Otevírací tlačítka jsou umístěna zvenčí vedle dveří a uvnitř na všech sloupcích u dveří. Autobusy jsou již automaticky vybavovány LED diodovými informačními panely vně i uvnitř vozidla, akustickým hlášením zastávek i externím hlásičem pro možnost zjištění čísla linky a směru jízdy vozidla nevidomými cestujícími. Ti pak mohou v případě potřeby ještě požádat řidiče o otevření dveří stiskem tlačítka 4 na vysílači VPN 01, nebo prostředního tlačítka na vysílači v bílé holi.

V prostoru prostředních dveří je výklopná plošina, která umožňuje snadný nástup vozíčkářů do prostoru autobusu, kde je místo pro přepravu dvou invalidních vozíků, nebo dvou kočárků. V úrovni levé zárubně prostředních dveří jsou v tomto prostoru u okna umístěna dvě sklopná sedátka, situovaná ve směru jízdy. Vozidlo je navíc vybaveno naklápěcím zařízením (tzv. kneeling, nebo-li pokleknutím), které dále umožňuje snížit nástupní výšku autobusu o dalších 7 centimetrů. Tím se opět zvyšuje komfort při nastupování těžce pohybově handicapovaných cestujících a maminek s kočárky. Vyhrazená sedadla pro handicapované jsou umístěna za prostředními dveřmi vpravo. Jsou zde dvě sedadla vedle sebe po směru jízdy, před nimi jsou další dvě po směru a naproti nim opět dvě v protisměru jízdy. Dále k řidiči jsou sedadla už jen po jednom a jsou umístěna po i proti směru jízdy na obou blatnících předních kol. Všechna sedadla v přední části vozidla jsou na vyvýšeném soklu.

Přední, nízkopodlažní, část vozidla má světlou výšku interiéru 250 cm. Za prostředními dveřmi jsou vlevo dva schůdky nahoru, po nichž se vchází do zadní části vozu, kde je podlaha ve výšce 98 cm nad úrovní vozovky. Tato část vozidla je určena především pro sedící cestující. Výška je zde 190 centimetrů a sedadla jsou situována vždy ve dvojicích po směru jízdy s úzkou uličkou uprostřed.

Všech 25 autobusů Crossway LE je vybaveno motorem IVECO o výkonu 243 kW, splňující emisní normu Euro 5. Převodovka je automatická. Pracoviště řidiče je vybaveno všestranně seřiditelným sedadlem s bederní opěrkou, prostorem pro odkládání tašky a uzavřenou klimatizovanou kabinou.

Autobusy Crossway LE (se sníženým nástupem) si vybudovaly obzvláště dobrou pozici z hlediska velmi dobrého poměru užitná hodnota / cena. Standardní konstrukce hnacího ústrojí znamená nejen nižší pořizovací cenu (díky absenci úhlového převodu používaného ve vozech Citybus a Citelis a jednoduchá zadní náprava), ale také jednodušší a levnější údržbu a nižší spotřebu paliva vlivem menších ztrát v hnacím ústrojí. Dopravní podnik města Brna bude autobusy Crossway LE využívat převážně na linkách zajíždějících na okraj Brna a mimo zóny 100 a 101.

 

Zpracováno ke dni 3.12. 2010