Chaloupka časopis pro osoby se zrakovým postižením ročník XXII, číslo 2 vydáno v listopadu 2022 Vydává TyfloCentrum Brno, o.p.s. Chaloupkova 7 612 00 Brno - Královo Pole Kontakt chaloupka@tyflocentrumbrno.cz 515 919 770 Od roku 2005 vydáváno za finanční podpory Úřadu městské části Královo Pole. Děkujeme!  * Poznámka: Tato textová podoba Chaloupky je opatřena značkami * (hvězdička) a # (křížek) pro rychlejší navigaci. Pokud se chcete přesunout na další sekci, vyhledejte hvězdičku (*), pokud chcete přejít na začátek dalšího článku, vyhledejte (#) křížek. * Obsah čísla Sociální služby pro nevidomé v roce 2023 Za Janem Ketmanem Za Zdeňkem Zavřelem ZAŽIJTE S NÁMI Asistenční služby pomáhají Brněnské pozvání Znojemské pozvání Břeclavské pozvání UDÁLO SE U NÁS… TyfloBrno 2022 Posily do našeho týmu INFORMACE PRO KAŽDÉHO Vzorková prodejna pomůcek Stavební úpravy na Hlavním vlakovém nádraží Energetická krize Nové braillské řádky pro výuku LITERÁRNÍ KOUTEK Rozhovor s Jiřím Reichelem S CHALOUPKOU V KUCHYNI Nepečené recepty na vánoční cukroví UŽITEČNÉ KONTAKTY * Milí čtenáři, letos se událo něco, co za 22 let nepamatuji. Nevyšlo letní číslo Chaloupky. Občas se prostě přihodí souhra náhod, které neovlivníme. Čtyři kolegyně odcházející na mateřskou dovolenou, nedostatek pracovních sil na trhu práce a téměř čtyřměsíční neschopenka pracovnice, která se o časopis starala, vykonaly své. Nyní však je již vše zajištěno a druhé číslo v rozšířené podobě vychází. Můžete se těšit na zajímavý rozhovor s dlouholetým šéfredaktorem Zory, PhDr. Jiřím Reichelem, který byl připraven již pro letní číslo Chaloupky. Přinášíme důležité odpovědi na otázku „jak dál se sociálními službami pro nevidomé“, které jsme v prvním čísle Chaloupky slíbili. Jedná se o významnou změnu nejen pro nás, ale i pro vás, naše klienty. Nežijeme zrovna v pohodových časech a o to více si uvědomujeme, že bychom vám rádi tuto těžkou dobu ulehčili některými našimi službami, naším přístupem k vašim starostem. Nebojte se svěřit, pokud budete mít problémy s financemi. Budeme se společně s vámi snažit vyhledat pomoc. Nebojte se mluvit s našimi pracovníky o tom, jak se vás dnešní těžká situace dotýká nebo jak se s ní vyrovnáváte. Mnozí z nás si neumíme představit, že bychom se měli v této těžké době uskromnit, snížit ze svých nároků na komfort, na který jsme si zvykli. Vzpomeňme si na naše prarodiče, kteří prožili válku a nelehké poválečné období s potravinovými lístky a přídělem. Přesto věřím, že následující období prožijeme skromně v potřebném klidu a v pohodě a že k tomu přispějí naše služby. Ať rok 2023 přinese klid, pohodu do našich životů a pozitivní změny. Hana Bubeníčková * Sociální služby pro nevidomé v roce 2023 V prvním letošním čísle naší Chaloupky jsme připomněli, že již 15 let u nás platí Zákon o sociálních službách. Popsali jsme situaci, kdy stejnou konkrétní pomoc lze podle zákona o sociálních službách poskytovat v rámci více druhů služeb, kterých je v zákoně 34, zatímco základních činností, z nichž vybrané musí sociální služby poskytovat, je jen 13. Dále jsme vysvětlili, že sociální služby mají sloužit klientům, kteří službu skutečně potřebují, protože se vlivem situací, jako je nemoc, zdravotní postižení, nezaměstnanost, nízký příjem, závislost na návykových látkách, problémy s bydlením, problémy se zajištěním základních potřeb a podobně, nachází v nepříznivé sociální situaci. Pojem „nepříznivá sociální situace“ je tak alfou a omegou nastavení sítě sociálních služeb a s tím souvisí i financování sociálních služeb. Správné posouzení nepříznivé sociální situace je nejdůležitější pro určení kvality poskytnutí sociální služby a je hlavním a jedinečným vodítkem pro nastavení funkčního plánu péče, podpory a pomoci. Státní a samosprávné instituce, které sociální služby financují, zajímá efektivita a hospodárnost v rámci nastavování struktury služeb a vlastního poskytování sociálních služeb. Znovu tedy zopakujme, že nepříznivou sociální situací není fakt, že nevidím nebo že nechodím, ale důsledek, který to sebou nese. Nevidím, a proto si leccos nepřečtu, nedojdu si kamkoliv, bez pomoci neudělám to či ono. Záleží i na tom, jaké možnosti řešení nepříznivé sociální situace klient má, např. pomoc rodiny nebo použití kompenzačních pomůcek nebo možnost nácviku speciálních dovedností. Sociální služba by měla přicházet v případě možnosti získání speciálních dovedností nebo až tehdy, kdy není možné ani kompenzovat nepříznivou situaci kompenzační pomůckou, např. čtecí přístroj, invalidní vozík, nebo není možná či je omezená pomoc rodiny, přátel a známých (tzv. neformální péče). Sociální služby tak hrají důležitou roli v tom, že pomáhají nacházet možnosti kompenzace nebo zmírnění nepříznivé sociální situace. Sociální služby jsou tu tehdy, když nemůže plně fungovat péče rodiny, a také této neformální pomoci rodiny a blízkých mohou poskytnout podporu a poradenství. V roce 2007 jsme zaregistrovali tyto druhy sociálních služeb: sociální poradenství, průvodcovské a předčitatelské služby, sociální rehabilitaci, sociálně aktivizační služby a sociálně terapeutickou dílnu. Podobnost některých základních činností těchto druhů služeb jsme řešili přesným vymezením konkrétní pomoci pro dané druhy služeb, aby nebylo sporu o vymezení služeb. Např. doprovody poskytovala naše asistenční služba, nikoliv sociální rehabilitace, rukodělné práce jsme zařadili do terapeutické dílny, nikoliv do aktivizačních služeb. Klientovi však v konečném důsledku bylo jedno, zda daná pomoc byla poskytnuta pod tím či jiným druhem služby. Od 1. ledna 2023 pod sociální rehabilitaci přejde poradenství, aktivizace a větší část průvodcovské služby. Našim cílem při této změně je, aby naši klienti o konkrétní pomoc, na kterou byli zvyklí, nepřišli a zjednodušila se administrativa (jedna smlouva, jeden individuální plán pomoci). Využijeme maximální rozsah základních činností sociální rehabilitace.   Konkrétní podoba nové sociální rehabilitace Pod novou sociální rehabilitací budou působit 4 oddělení: - oddělení technické rehabilitace - oddělení nácvikových dovedností - oddělení aktivizace - oddělení poradenství a asistence Členění na oddělení je spíše logickým rámcem služby. Klienti budou podepisovat jedinou smlouvu, budou souhrnně plánovat činnosti, které podle potřeb klienta řeší jeho nepříznivou sociální situaci. Oddělení technické rehabilitace bude nadále poskytovat komplexní služby v oblasti kompenzačních pomůcek na bázi ICT. Služby jsou poskytovány pouze z brněnského pracoviště. Klient dochází k nám na Chaloupkovu 7 v Brně nebo je služba poskytována distančně, tj. formou vzdálené komunikace, e-mail, telefon, skype, … Pokud se klient ze závažných zdravotních důvodů nemůže dostavit na brněnské pracoviště (z domu vůbec nevychází, nedostane se na naše pracoviště ani s doprovodem, ani převozem autem, sanitkou) a není ani vhodná ani forma distanční, pak odpovědný pracovník tuto situaci vyhodnotí jako potřebnou pro poskytnutí terénní formy služby a za klientem vycestuje. Poskytované činnosti: - nácvik práce s komp. pomůckami na bázi ICT, poskytování odborných konzultací a technické podpory při užívání kompenzačních pomůcek na bázi ICT, - odborné technické poradenství v oblasti pomůcek na bázi ICT při výběru nové pomůcky a podpora při získání příspěvku na kompenzační pomůcky v podobě doporučení pro Úřady práce. Neposkytujeme odborné poradenství v oblasti optických pomůcek, jejichž obsluha nevyžaduje znalosti práce s PC. Tuto službu poskytuje Tyfloservis, jehož pracovníci mají k dané činnosti ty nejlepší předpoklady a podmínky, dlouhodobé know-how a základní optické pomůcky k odzkoušení a doporučení nejvhodnější kompenzační pomůcky pro daného klienta. Oddělení nácvikových dovedností nadále bude poskytovat nácvikové kurzy podle potřeb klientů, kterými si klienti zdokonalují základní obslužné dovednosti k větší samostatnosti: - sebeobsluha v kuchyni (nákupy, příprava jídla, obsluha kuchyňského vybavení ve cvičných kuchyních v Brně a ve Znojmě), - vizuální sebeprezentace (péče o pleť, vlasy, oděvy, zevnějšek), - komunikační techniky (kurzy komunikačních dovedností, skupinové i individuální konzultace), - mapování prostředí při obstarávání osobních záležitostí a potřeb (pomoc s mapováním okolí bydliště, školy či pracoviště klienta – veřejné služby a instituce - popis tras a podpora při jejich zvládání), - další nácvikové kurzy podle potřeb klientů, např. kurz první pomoci (základy první pomoci a praktický nácvik bez kontroly zrakem). Jednotlivé dovednostní kurzy mají předem popsánu ambulantní a terénní formu služby. Tyto dovednostní kurzy neposkytujeme v domácnosti klienta. Služby poskytované Tyfloservisem pomůžeme zprostředkovat. Pro úplnost si je zde vyjmenujme: - kurz prostorové orientace a samostatného pohybu ve vnitřním i venkovním prostoru, - nácvik schopnosti využívat dopravní prostředky, - nácvik vlastnoručního podpisu, - nácvik psaní na klávesnici, - čtení a psaní Braillovým písmem, - základy sebeobsluhy v domácím prostředí včetně obsluhy běžných zařízení a spotřebičů, - nácvik péče o domácnost, péče o oděvy, úklid, drobné údržbářské práce, - nácvik péče o děti. Oddělení aktivizace bude nadále poskytovat svou činnost na všech pracovištích tak, jak byli klienti zvyklí: - ambulantní aktivizační služby – trénování paměti, zdravotní cvičení, besedy, … - terénní aktivizační služby – poznávací exkurze, zdravotní vycházky, podpora aktivního pohybu, … - individuální aktivizace – pro klienty, kteří ze zdravotních důvodů nemohou přijít k nám nebo se nemohou účastnit terénních aktivizačních aktivit, případně potřeba klienta vyžaduje individuální přístup. Klienti si v rámci těchto činností budou sami, případně i pro svého průvodce, hradit vstupné a jízdné po dobu aktivity, případně stravu v případě déle trvající aktivity. Oddělení poradenství a asistence přebírá naše poradny a z velké části činnosti, které poskytoval náš Dispečink asistenčních služeb. Doprovody na nákupy budou obohaceny o činnost, kterou jsme poskytovali jako „orientace na trhu výrobků“. Poskytování služby: - všeobecné a sociálně právní poradenství, včetně podpory komunikace a doprovodu při jednání na úřadech, doprovázení celým procesem získání příspěvku na pomůcku, příspěvku na péči atd., - doprovázení při obstarávání běžných záležitostí podle potřeb klienta (obchod, úřady, pošta, knihovna, …), zpřístupnění vizuálních či tištěných informací, podpora správné komunikace, - zajišťování nákupů a orientace na trhu výrobků - zde propojíme doprovody za nákupy a pomoc při nákupech s nácvikem znalosti sortimentu výrobků, aby se klienti lépe orientovali na trhu výrobků a byli schopni si zakupované výrobky kvalifikovaněji vybírat. S dosavadními klienty využívajícími naše průvodcovské a předčitatelské služby bude jednáno o využití služby od 1. ledna 2023 takto: a) Pokud klient průvodcovské a předčitatelské služby využíval pravidelně a bude souhlasit s obohacením doprovodů o nácvikové prvky, bude nabídnuta nová smlouva na poskytování sociální rehabilitace, v rámci které jsou doprovody poskytovány. Služba bude poskytována bezplatně. b) Klienti, využívající naše stávající průvodcovské a předčitatelské služby nepravidelně a jen občasně, budou službu moci nadále v nezměněné podobě využívat pod novým názvem: Průvodcovská a předčitatelská služba nevidomým. c) U nových zájemců o službu doprovázení bude hodnocena potřebnost služby v návaznosti na dosavadní uspokojování dané potřeby. Podle potřebnosti doprovázení (četnost, pravidelnost, ochota zlepšovat své kompetence a možnost zařazení dovednostním prvků) bude zájemci o službu nabídnuta: - sociální rehabilitace s využitím služby doprovázení při obstarávání běžných záležitostí s nácvikem „orientace na trhu výrobků“ při nákupech, podpora komunikace při ostatním doprovázení, nebo - služba sociální péče, Průvodcovská a předčitatelská služba nevidomým, s příspěvkem klienta. d) Stávající klienti sociální rehabilitace budou moci po vyhodnocení potřebnosti využívat službu doprovázení začleněnou do nové sociální rehabilitace. Naše Terapeutická dílna HapAteliér bude poskytována nadále ve stejném režimu. Jejím posláním je nácvik, případně udržení pracovních dovedností, vedoucích k budoucímu možnému pracovnímu uplatnění, ať už v naší nebo jiné rukodělné dílně. TyfloCentrum Brno bude od 1. ledna 2023 poskytovat 3 registrované sociální služby. První dvě z nich jsou zařazeny k financování do základní síti služeb Jihomoravského kraje: - Sociální rehabilitace zrakově postižených včetně poradenských, aktivizačních a asistenčních služeb, - Terapeutická dílna HapAteliér, - Průvodcovská a předčitatelská služba nevidomým bude financována z příspěvků od klientů, pro dofinancování služby budeme hledat jiné zdroje. Hana Bubeníčková #  Za Janem Ketmanem Ve věku úctyhodných 91 let nás na jaře dne 29. března navždy opustil pan Jan Ketman. Byl vskutku dlouholetým klientem a záznamy o jeho využívání našich služeb sahají daleko za 10 let uchovávaných dokumentů. Dlouhá léta navštěvoval dílnu, protože nedokázal sedět se založenýma rukama. Naše dílna mu dávala příležitost být stále činorodý a tvořit. Vytvořil unikátní soubor keramických brouků, které před deseti lety obdivovali i studenti ze Stuttgardu. Po práci v dílně se rád účastnil jak ambulantních, tak terénních aktivit, které přinášejí poznání, aktivitu v životě a sounáležitost se společností. Patřil i mezi uživatele kompenzačních pomůcek na bázi PC a dostávalo se mu podpory při užívání této pomůcky. Kdo jste jej znali, věnujte mu tichou vzpomínku. # Za Zdeňkem Zavřelem Ve věku 84 let nás dne 5. října navždy opustil pan Zdeněk Zavřel. Byl naším dlouholetým a velmi aktivním klientem. Od roku 2017 se účastnil mnoha akcí, ať už to byly besedy, trénování paměti, zvuková střelba, cvičení, turistické vycházky nebo výlety za poznáním. Naposledy jsme se viděli 9. září 2022. Kdo jste ho znali, věnujte mu tichou vzpomínku. * ZAŽIJTE S NÁMI # Asistenční služby pomáhají Listopad a prosinec bývá pro nás v asistenci obdobím, které se od zbytku roku liší hned ze dvou důvodů. Jednak bedlivěji než kdy jindy sledujeme předpověď počasí a v duchu si prozpěvujeme své šamanské písně na odvrácení tvorby náledí, ale hlavně se těšíme na vánoční nákupy s klienty, na možnost pomáhat jim s výběrem dárků, kterými chtějí potěšit své blízké, a na to, jak se budeme snažit klientům přiblížit předvánoční atmosféru adventně vyzdobeného Brna. I pro nás je to potěšení takto klientům pomáhat. Eva Hlaváčková # Brněnské pozvání S podzimem je spojené tajemné počasí, ve kterém se nám mnohdy nechce nic dělat. V Brně to máme naopak. Podzim máme rádi, protože nabízí nepřebernou škálu barev, podzimních „deštíčků“ a celkově jiný pohled na město i krajinu po vyprahlém létě. Kromě mnoha tematicky zaměřených aktivit nabízíme pravidelné zdravotní cvičení s Janou Bedřichovou, možnost plavání, zábavnou formou procvičování paměti, zahrát si společenské hry. V neposlední řadě se můžete předběžně těšit na vánoční setkání, kde se doufám potkáme v co největším počtu. Dokud máme hezké počasí, je stále možnost využít jízdy na tandemovém kole s naším šikovným dobrovolníkem. Právě u nás probíhá kurz první pomoci, účastníci se scházejí jednou za čtrnáct dní v pondělí od 15:30 do 18:30. Lukáš Musil # Znojemské pozvání V prosinci nás čeká Vánoční vaření, na které se klienti vždy těší. Připravíme si tradiční menu, na kterém se s přípravou podílí společně s naší pomocí. Během přípravy si s klienty zazpíváme vánoční koledy a poté se vrhneme na společně připravené menu. Jitka Petrová # Břeclavské pozvání V prosinci nás čeká advent v knihovně, kde se spolu s pracovnicemi městské knihovny naladíme na vánoční atmosféru, součástí bude beseda o Vánocích a také si společně připomeneme koledy. Také budeme procvičovat jemnou motoriku, kterou sladíme s vánoční tématikou – budeme společně vytvářet voňavé pytlíčky s kořením a na závěr prosince se sejdeme v kanceláři TC na vánoční setkání, kde si shrneme uplynulý rok a naladíme se na blížící se Vánoce. Lucie Mikušová *  UDÁLO SE U NÁS… # TyfloBrno 2022 „Nevidomí soutěžící vzdali hold brněnskému básníkovi Josefu Chaloupkovi,“ tak by mohl znít podtitul článku o soutěži v prostorové orientaci a samostatném pohybu, TyfloBrno 2022, která se konala v sobotu 17. září. Start a cíl soutěže byl přímo v našem nově vybudovaném sídle, které nese název po básníkovi Josefu Chaloupkovi, současníkovi Jiřího Wolkera. Josef Chaloupka svůj dům v tehdejší ulici Třebízského č. 7 odkázal nevidomým. Trasa soutěže zavedla soutěžící na královopolský hřbitov k hrobu Josefa Chaloupky. Téměř 3,5 kilometrová trasa testovala dovednosti soutěžících schopnost se v terénu pohybovat bezpečně. A protože je to soutěž, tak se bodovalo a hodnotila technika chůze, dodržování zásad chůze a orientace bez kontroly zrakem podle speciálního popisu trasy. 15. ročníku se zúčastnilo 11 soutěžících, z toho 3 vidící, kteří si celou trasu prošli s klapkami na očích. Na bezpečnost soutěžících dohlíželi „andělé“, takto dobrovolníci doprovázející každého soutěžícího, kteří měli zasáhnout v případě nebezpečí, a také půvabné strážnice Městské policie Brno. Důležitým místem trasy bylo nalezení místa posledního odpočinku Josefa Chaloupky, které se nachází na hřbitově v Brně – Králově Poli při ulici Myslínova. Soutěžící si mohli „prohlédnout“ bustu Josefa Chaloupky umístěnou na náhrobku. Vyhodnocení soutěže se zúčastnila také starostka městské části Královo Pole, paní Karin Karasová. A kdo zvítězil? Marek Durila z Brna. Na druhém místě Marie Kořínková (bez zrakového postižení) a třetí místo patřilo Václavu Toulovi z Veverských Knínic. Akci podpořili: Radnice Brno - Královo Pole, Pekařství Kulhánek & Drápal, Městská policie Brno. Děkujeme. Hana Bubeníčková #  Posily do našeho týmu Lukáš Zukal, DiS. Co je Vaší náplní práce? Moje pozice v organizaci TyfloCentrum Brno se skládá ze dvou částí. Zastávám pozici konzultanta pro odstraňování architektonických bariér, zde asistuji velmi zkušenému a ostřílenému váženému kolegovi Josefovi Konečnému. V praxi to tedy znamená, že zpracovávám a předávám informace zrakově handicapovaným osobám o stavu vozovek, přechodů, chodníků, ulic…, zkrátka o místech, na které by si měli dát pozor, popřípadě kterým se vyhnout. Druhá část se nazývá „pracovník pro propagaci a fundraising“, Tuto úlohu však nezastávám sám. K sobě mám velmi zkušeného kolegu Mgr. Michala Ptáčka a zároveň na nás dohlíží a pomáhá nám zástupce ředitelky, Mgr. Petr Sýkora, Ph.D., se kterým konzultujeme své nápady a poznatky. Moje pozice zde spočívá v tom, abych zvyšoval povědomí o naší organizaci u veřejnosti a zároveň mým úkolem je i získat sponzory a dárce, kteří by byli ochotní podporovat naši organizaci. V následujících týdnech a měsících mám za úkol vytvořit podcast, který by vnesl další příležitost se více přiblížit lidem ze zrakovým handicapem. S jakými zkušenostmi do TC přicházíte? Jedná se o moji první pracovní zkušenost. Samozřejmě jsem v rámci studia na Obchodní Akademii v Brně, kde jsem vystudoval obor Sociální práce, absolvoval souvislé a průběžné praxe, což mi poskytlo základní vhled do neziskových organizací. Na praxích však na vás stále někdo dohlíží, zatímco zde nesete plnou zodpovědnost za vykonanou či nesplněnou práci. Co byste rád, aby Vám tato pracovní zkušenost přinesla? Stoprocentně lepší vhled do sociálních služeb, dále se učit novým věcem a chci, abych cítil pocit radosti z dobře vykonané práce, jelikož mám za to, že práce tohoto typu vás musí bavit a naplňovat, jinak byste si snadno zakládali na syndrom vyhoření. Bc. Šárka Morávková Co je Vaší náplní práce? Jsem pracovnice centra aktivizace, mou náplní práce je příprava a vedení aktivit, které se konají přímo v našem TyfloCentru, například zpívání, trénink paměti, čtenářský klub. Protože se zajímám o zdravý životní styl, pořádám i besedy na různá témata, jako jsou bylinky, zdravá strava, cestování a podobně. S jakými zkušenostmi do TC přicházíte? Po vystudování angličtiny a hudební výchovy na pedagogické fakultě jsem se věnovala práci s lidmi v soukromém sektoru. V posledních letech jsem se zabývala studiem aromaterapie, které jsem úspěšně ukončila a stala se členkou Odborné společnosti pro aromaterapii. Nyní studuji psychoterapii a inovaci v sociální práci na Univerzitě Palackého v Olomouci. Co byste ráda, aby Vám tato pracovní zkušenost přinesla? Práce v TyfloCentru je pro mě velkou příležitostí setkávat se se zajímavými lidmi, možnost se vzájemně s klienty obohacovat a tvořit společně takové aktivity, které nás budou nejen bavit, ale díky nimž se můžeme dovědět i mnoho nového.   Anežka Zubíčková, DiS. Co je Vaší náplní práce? Pracuji jako nová sociální pracovnice v aktivizaci a poradenství. V aktivizaci je mojí náplní práce pomáhat klientům naplnit jejich volný čas smysluplnými aktivitami, pomoci jim dostat se na místa, která jsou pro ně hůře přístupná a spojit je s ostatními klienty. Organizuji různé ambulantní i terénní aktivity jako jsou výlety, exkurze, besedy, společenské hry, petanque, bowling, paměťolamy a tak dále. V poradenství klientům pomáhám při řešení jejich sociálních problémů, pomáhám jim získat dávky pro osoby se zdravotním postižením, komunikovat s úřady a spojit je s dalšími sociálními službami. S jakými zkušenostmi do TC přicházíte? Do Tyflocentra přicházím z Vyšší odborné školy Kotlářská, kde jsem tři roky studovala sociální práci. V rámci studia jsem absolvovala odbornou praxi v řadě organizací, mimo jiné i v Tyflocentru Brno, kde se mi velice zalíbilo a ráda jsem na tuto praxi vzpomínala. Také jsem za doby studia působila jako dobrovolnice v organizaci Práh jižní Morava, kde jsem pomáhala se smysluplným trávením volného času osobám s duševním onemocněním. Co byste ráda, aby Vám tato pracovní zkušenost přinesla? Ráda bych se díky této pracovní zkušenosti dozvěděla více o životě osob se zrakovým postižením, naučila se jim pomáhat ve všech oblastech, kde moji pomoc budou potřebovat. Také bych byla ráda, kdyby mi přinesla smysluplnou práci, která bude obohacovat nejen mě, ale i osoby kolem mě. Mgr. Milena Šilhánová Co je Vaší náplní práce? V Brněnském TyfloCentru pracuji na pozici sociální pracovnice v aktivizaci. Mým úkolem je vyhledávat zajímavá místa pro vycházky do terénu, po kterých klienti velmi lační. Také oslovovat zapálené a inspirující lidičky, kteří dokážou předat svoje nadšení a něco zajímavého nám popovídat formou besedy či exkurze. S jakými zkušenostmi do TC přicházíte? Studovala jsem v Olomouci na Univerzitě Palackého speciální pedagogiku, konkrétně tyflopedii. Jezdívala jsem tehdy jako praktikantka na tábory do Veverské Bítýšky i jinam. Pracovala jsem pak spoustu let jako učitelka na základní škole a teď po letech směřuji své působení k dospělým se zrakovým postižením. Setkávám se zde i s klienty, které znám z doby studia. Co byste ráda, aby Vám tato pracovní zkušenost přinesla? Jsem ráda mezi lidmi, ráda pomáhám ostatním. Jsem vděčná za příležitost věnovat svou energii do smysluplné práce pro lidi, kteří chtějí na sobě pracovat a objevovat svět kolem sebe, i když jim zrak tolik neslouží. Mgr. Michal Ptáček Co je Vaší náplní práce? Byla mi svěřena správa webu, sociálních sítí, dále se podílím na tvorbě tiskových zpráv, tvorbě propagačních materiálů, a také se zaobírám správou e-shopu HapAteliér. S jakými zkušenostmi do TC přicházíte? Nejsem tu na podobné pozici poprvé, působil jsem tu již koncem roku 2017 a větší část roku 2018. Za tu dobu jsem se podílel na několika akcích, nejraději vzpomínám na TyfloBrno 2018 a ještě předtím na to, že jsme byli součástí oslav Republiky 1918 na Brněnském výstavišti. Co byste rád, aby Vám tato pracovní zkušenost přinesla? Jsem rád za to, že se paní ředitelce vrátilo vynaložené úsilí v tom, aby na místě původního domu Josefa Chaloupky vyrostlo moderní Centrum pro nevidomé, i v kontextu toho, v jaké lokalitě se středisko nachází, tak to na mě pořád působí tak trochu neuvěřitelně. Rád bych předchozí zkušenosti uplatnil v tom, že se rychleji zadaptuji, a budu co nejdříve platný pro fungování v TyfloCentru. Mám to tu rád a těším se na nové výzvy a zkušenosti. Marie Hůlková Co je Vaší náplní práce? Mou náplní práce je zajištění prvního kontaktu s klientem, individuální plánování, dokumentace, administrativa, zapisování do klientského systému, a v neposlední řadě nejdůležitější součást mé práce, být tu pro klienty, podporovat je, komunikovat s nimi, uspokojovat jejich potřeby... skrze sociálně terapeutickou dílnu, s čímž souvisí i učení se nových technik ručních prací, hledání inspirace pro výrobky, vyrábění vzorových výrobků pro klienty, kontrolování zásob materiálu a pomůcek pro klienty.  S jakými zkušenostmi do TC přicházíte? Do TyfloCentra přicházím s dvouletou praxí v sociálních službách, pracovala jsem v nízkoprahovém centru a ve službě tranzitní program. Co byste ráda, aby Vám tato pracovní zkušenost přinesla? Byla bych ráda, kdyby mi tato pracovní zkušenost přinesla nové poznatky a zkušenosti v oblasti sociální práce a nové sociální kontakty. Lucie Grosová, DiS. Co je Vaší náplní práce? Nastoupila jsem jako sociální pracovnice na detašované pracoviště Znojmo a Moravský Krumlov, mou prací je jak sociální poradenství, tak i aktivizace s klienty, jak už ve středisku, tak i na aktivitách v terénu. S jakými zkušenostmi do TC přicházíte? Dříve jsem pracovala v pobytovém zařízení a má poslední práce byla jako sociální pracovnice ve Výchovném ústavu Višňové. Co byste ráda, aby Vám tato pracovní zkušenost přinesla? Byla bych ráda, kdybych získala nové zkušenosti a dovednosti v této oblasti. Vždy jsem pracovala v pobytovém zařízení, tohle je úplně jiný typ práce, kde se dá načerpat spoustu nových informací a zážitků.   * INFORMACE PRO KAŽDÉHO # Vzorková prodejna pomůcek Dlouhodobý záměr vytvořit v Brně podmínky pro lepší dostupnost kompenzačních pomůcek pro osoby se zrakovým postižením se nám podařilo nyní realizovat. Dne 5. září 2022 jsme otevřeli vzorkovou prodejnu kompenzačních pomůcek přímo v Domě služeb pro nevidomé Josefa Chaloupky a spustili její zkušební provoz. První pomůcky jsme mohli pořídit díky finančnímu daru Nadace prof. Vejdovského. V prodejně jsou zatím zastoupeny pouze některé pomůcky, které byly doporučeny od našich klientů a zaměstnanců jako vhodné a nejčastěji používané. Při zřízení vzorkové prodejny nám šlo o to, aby si zákazníci a klienti v případě zájmu mohli pomůcky vyzkoušet. Pokud se jedná o pomůcku, která je pro zákazníky se zrakovým postižením zatím neznámá, mají možnost seznámit se s její funkcí a ovládáním. Na toto se lze před zakoupením nebo i při nákupu pomůcky domluvit s pracovníky naší sociální rehabilitace, kteří mají s pomůckami osobní zkušenost a poskytují technické poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek, doporučení pomůcky a také nácvik používání pomůcky. Přidanou hodnotou naší prodejny je tedy poradenství. Pomůcky je možné si nejen vyzkoušet, ale také pomůžeme pomůcku zajistit, případně Vás budeme informovat o dostupnosti dané pomůcky, nebude-li u nás na skladě. Poradenství je poskytováno zdarma, do koncové ceny se promítají jen nákupní cena a náklady na přepravu, která je nižší vzhledem k hromadnému objednávání pomůcek. Doplňování vzorkové prodejny probíhá ve větším množství právě tak, aby se poštovné co nejméně promítlo do ceny pomůcek. Pomůcky, o které bude větší zájem, budeme objednávat ve větším počtu. Pokud některou pomůcku v aktuálním seznamu pomůcek nenajdete, kontaktujte nás a můžeme se na objednání pomůcky domluvit při další objednávce. Pomůcky lze zakoupit v prodejně pouze v hotovosti, nezajišťujeme vydání pomůcky na příspěvek zdravotní pojišťovny nebo Úřadu práce. Za první měsíc fungování naší vzorkové prodejny se prodalo téměř 70 drobných i větších pomůcek. Sortiment pomůcek pro zrakově postižené dostupných v prodejně bude dle potřeby a poptávky rozšiřován a průběžně aktualizován. Aktuální seznam pomůcek je zatím dostupný na našem webu centrumpronevidome.cz/vzorkova_prodejna_pomucek V případě zájmu je vhodné si dostupnost pomůcky ověřit telefonicky na čísle 515 919 770, 515 919 773 nebo na emailu pomucky@tyflocentrumbrno.cz. Vzorkovou prodejnu je možné navštívit osobně, nejlépe po předchozí domluvě v pondělí až čtvrtek 8:00-17:00, v pátek 8:00-15:30 na adrese Chaloupkova 7, Brno. V případě zájmu o poradenství nebo konzultaci konkrétní pomůcky, doporučujeme si návštěvu v prodejně pomůcek domluvit na výše uvedených kontaktech. Doufáme, že zřízení prodejny bude pro Vás přínosné a usnadní nakupování pomůcek. Petr Sýkora   # Stavební úpravy na Hlavním vlakovém nádraží Na vlakovém nádraží již dlouho probíhá rekonstrukce hlavní budovy. Aktuálně je stavbou dotčena obvodová stěna budovy od příjezdové haly až k přechodu přes ulici nádražní podél tramvajových ostrůvků. Tato stavba s sebou nese také zábor značné části chodníku před nádražní budovou v místě vstupu do příjezdové haly. Také přímo v této hale a dále i na obou stranách schodiště do příjezdového podchodu je lešení. Proto je nutné jít přibližně středem tohoto schodiště nebo pro přístup k nástupištím 2 až 4 raději využít cestu přes Městský podchod, případně použít z hlavní haly podchod odjezdový. Josef Konečný # Energetická krize Sociálně právní poradenství je služba, která Vám pomáhá se orientovat v sociálním systému, který se neustále mění a ne vždy působí pro jeho uživatele přehledně. V mezičase roků 2020 – 2021 jsme převážně řešili potřeby spojené s dobou covidu. Nejčastěji to byla podpora psychického stavu, informování v oblasti nařízení vlády ČR, zprostředkování ochranných pomůcek nebo jsme odpovídali na otázky, jak si zajistit distančně a bezpečně nákup. V roce 2022 jsou to energie. Zaznamenáváme čím dál tím více otázek ohledně energetické krize. Proto se v této oblasti začínáme orientovat a v případě, že máte nějakou otázku týkající se tohoto tématu, nebojte se nám ozvat, rádi Vám poradíme. Jedna z pomocí, kterou nabízí přímo sami poskytovatelé energii, je splátkový kalendář v případě vysokých záloh, na které odběratel finančně nedosáhne. Také doporučujeme, abyste si zavolali na příslušnou linku vašeho poskytovatele energii a zkontrolovali si výši vašich záloh tak, aby vám nevznikl po zimě velký nedoplatek. V případě potřeby je možné situaci řešit příspěvkem na bydlení. Pomůžeme vám i s žádostmi na příspěvek na péči, mobilitu, zvláštní pomůcku a jiné. V rámci poradenství tu je pro vás v Brně nová pracovnice Anežka Zubíčková, dále Lukáš Musil a Regina Holíková, ve Znojmě to je Lucie Grosová s Jitkou Petrovou a v Břeclavi se můžete obracet na Lucii Mikušovou nebo Jindru Seigertschmidovou. Lukáš Musil # Nové braillské řádky v naší rehabilitaci Začátkem letošního roku TyfloCentrum Brno zakoupilo pro potřeby sociální rehabilitace dva nové braillské řádky, které tak významně obnovily pomůckový park našeho pracoviště. Doposud jsme našim klientům, kteří se chtěli seznámit s těmito tzv. náročnými kompenzačními pomůckami, předváděli přístroje staré více než12 let, což nebylo příliš reprezentativní. Výuka na zastaralých řádcích pak nebyla možná prakticky vůbec, protože tyto technologie za takovou dobu prošly podstatným vývojem. Naštěstí klienti si na výuku své nové řádky brali s sebou, což nakonec přinášelo prospěch nejen jim, ale i také nám lektorům. Dokonce někteří klienti nám zapůjčili své již vyřazené staré řádky, protože ty byly novější než ty naše v TyfloCentru. Ale tyto chmurné doby jsou pryč a my se díky sponzorským darům a příspěvkům s nadace Světluška můžeme pyšnit dvěma moderními, zbrusu novými braillskými řádky Focus 40 Blue a Esys 40, které nám zaslaly firmy Galop a Symbio, známé jako významní dodavatelé kompenzačních pomůcek pro nevidomé u nás. Oba řádky jsou kompatibilní se všemi v současnosti dostupnými odečítači obrazovky na platformě OS Windows, GNU/Linux, Apple OSX a iOS i v mobilních nadstavbách Androidu. Řádek Focus 40 Blue je ideální volbou pro uživatele odečítače JAWS, protože jsou oba produktem jednoho výrobce, americké firmy Freedom Scientific, řádek Esys 40 z dílny francouzské společnosti EUROBRAILLE je podle našich dosavadních zkušeností více vhodnější pro uživatele ostatních odečítačů, např. NVDA, i když odečítač JAWS jej také plně podporuje. Bezdrátové připojení s notebooky a mobilními telefony pomocí technologie Bluetoth jsou u těchto zařízení samozřejmostí, dokonce zvládnou zachovat připojení mezi několika zařízeními současně a uživatel se jen podle potřeby mezi nimi přepíná. Nezávislost bezdrátového připojení také podporují výkonné baterie, které řádkům dovolují pracovat desítky hodin bez nabití. Dnešní řádky však již nejsou jen pasivními zobrazovači textových informací, které vidící může sledovat zrakem na obrazovce či displeji svého notebooku nebo mobilu, neumožňují navíc jen zápis textu a zadávat klávesové zkratky odečítače z integrované klávesnice a tím počítač či mobil ovládat, ale mohou také složit jako zcela autonomní zařízení, třeba jako zápisník, čtečka knih, kalkulačka, organizér či časovač. Jsou vybaveny rozšiřující pamětí na tzv. SD kartě, na kterou lze text zapisovaný na braillské klávesnici ukládat a dále přenést a zpracovat např. v počítači, nebo na ni nahrát text knihy a tu si pak pohodlně číst na řádku podobně jako knihu v tištěné papírové podobě. Pro ilustraci, na tuto paměťovou kartu lze uložit v textové podobě tolik knih, kolik by v bodovém písmu zaplnilo menší panelový dům! Takto jen stačí vzít si s sebou řádek třeba do postele, otevřít text knihy v příslušné nabídce a pokračovat ve čtení přesně tam, kde jsme naposledy skončili. Z našeho článku vyplývá, že využití těchto pomůcek předpokládá dobrou znalost bodového písma a kladný vztah ke čtení hmatem. Obhajoba důvodu, proč znát a číst bodové písmo, není náplní tohoto příspěvku, to si musí každý zvážit sám. Přesto všechny zájemce, kteří si naše nové řádky chtějí třeba jen prohlédnout, i ty, kteří si chtějí jejich nové funkce vyzkoušet, rádi u nás v rehabilitaci uvítáme. Doporučujeme se předem objednat, braillské řádky nejsou pomůckou, se kterou se seznámíte během pěti nebo deseti minut, chtějí svůj čas! Jan Pokorný * LITERÁRNÍ KOUTEK # Rozhovor s Jiřím Reichelem Dne 26. ledna 2022 se v hudebním salónku Knihovny Jiřího Mahena konala beseda s dlouholetým šéfredaktorem časopisu Zora, panem doktorem Jiřím Reichelem u příležitosti 105 let časopisu Zora. Málokterý časopis u nás se může pochlubit tím, že vychází nepřetržitě víc než 100 let. Časopis pro nevidomé a slabozraké ZORA vychází už od roku 1917. Vznikl tehdy z důvodu zvýšeného počtu nevidomých v důsledku válečných úrazů a z potřeby zajistit pro ně četbu. Zakladatelem byl Karel Emanuel Macan, který působil v tehdejším Klárově ústavu pro slepé. Dnes tento časopis nabízí kromě hlavního titulu ZORA celou řadu dalších periodik. Některá z nich vycházejí ve zvětšeném písmu, a proto jsou vhodné ke čtení i pro seniory. Vydávají se i ve zvukové verzi na CD nebo se v elektronické podobě distribuují prostřednictvím internetu. U příležitosti této besedy jsme pana Reichela vyzpovídali: „Časopis Zora byl založen v roce 1917. Měl jste možnost nahlédnout do prvních vydání časopisu?“ „Ano a bylo to velmi zajímavé čtení. Čtenáři byli zejména seznamováni s hodnotnými články celospolečenského dosahu, které neměly jepičí život. Kromě toho byly tam i informace ze slepeckých organizací. Nechyběly ani šachové dvojtažky.“ „Časopis je vydáván přes 100 let, jak dlouho se formoval koncept rubrik?““ „Postupně, a to na principu samostatných vyčleněných příloh, tedy dalších specifických časopisů pod kmenovou Zorou, např. Nevidomá hospodyně, Aúroro (esperantská příloha).“ „Prošel časopis Zora za ta léta velkou změnou?“ „Do roku 1969 vycházela Zora jen Braillově písmu. Po tomto roce byla rozšířena o černotiskovou Zoru (zvětšený tisk). Začaly také vycházet Ozvěny – tříhodinový měsíčník na magnetofonových páscích. V osmdesátých letech se výrazně rozšířil počet zvukových periodik na kazetách. V devadesátých letech přibyla digitální periodika (nejdříve na disketách, později na flashkách).“ „Pane Reichle, vy od roku 1965 se věnujete práci ve slepeckých organizacích. Od roku 1970 jste se stal členem redakční rady časopisu Zora, jaké byly začátky? „ „Byl jsem mladý a bylo to pro mne hodně nové. Získával jsem hodně cenných zkušeností, ale také jsem se snažil přinášet do činnosti redakce nové pohledy.“ „Od roku 1982 jste nastoupil jako šéfredaktor časopisu Zora, znamenalo to i proměnu časopisu?“ „Do jisté míry ano. Bylo mým cílem, aby od první až do poslední stránky nacházel čtenář zajímavé příspěvky ze všech oblastí, v nichž se odehrává život těžce zrakově postižených.“ „Kdo do časopisu Zora přispívá?“ „Redaktorů bylo málo. Já a kolegyně Kudlová. Proto jsem se snažil získávat externí spolupracovníky a důležitou roli měli i dopisovatelé. Pořádal jsem pro ně semináře a tvůrčí dílny.“ „Je sestaven pevný team lidí, kteří ho sestavují? Nebo do něj může přispět kdokoliv?“ „Do časopisu může přispívat kdokoliv, kdo má co říct k problematice zrakově postižených občanů.“ „Čím Vy přispíváte do časopisu Zora?“ „Vedle rozhovorů na nejrůznější témata jsem věnoval velkou pozornost rozvoji sportu zrakově postižených.“ „Inspiroval jste se někdy nějakým zahraničním časopisem, který byl určen taky pro nevidomé a slabozraké čtenáře?“ „Ve své práci jsem se velice inspiroval německým časopisem pro zrakově postižené Die gegenwart, který vedl můj velký kamarád Thomas Nicolai. Kromě otázek časopiseckých mě inspiroval i v tandemové cyklistice. Každoročně pořádáme u nás i v Německu týdenní tandemová soustředění pro zrakově postižené.“ „V roce 1970 Vám bylo svěřeno vedení přílohy časopisu Zora Junior. Co se v něm mohl mladý čtenář dozvědět?“ „Usiloval jsem o to, aby se dozvídal o všem, co může zlepšit kvalitu jeho života.“ „Dočetla jsem se, že časopis Zora je vydáván 2x měsíčně. V jaké podobě je pro čtenáře vydáván?“ „Od roku 1953 přešla Zora z měsíčníku na vydávání dvakrát v měsíci, tedy 24 čísel ročně.“ „Liší se čísla vydané v jednom měsíci či zůstává koncept stejný? „ „Třebaže Zora v černotisku vychází jako měsíčník, obsahuje stejné články jako braillská Zora vycházející dvakrát do měsíce. Proto jsou informace v bodové Zoře někdy čerstvější. Dvakrát do měsíce vychází i Zora na zvukových nosičích.“ „Četl jste někdy náš časopis Chaloupka, který je oproti Zoře úplný mladíček (vychází teprve 20 let)? Který z regionálních časopisů vydávaných TyfloCentry nebo oblastními odbočkami SONS Vás něčím zaujal?“ „K regionálním časopisům TyfloCenter a odboček SONS jsem se dostával jen sporadicky. Výjimkou byl průkopnický olomoucký Majáček, s jehož obsahem jsem se téměř pravidelně seznamoval. Líbil se mi, protože jako ostatní informoval o aktuálním dění v daném regionu a to je velice důležité pro aktivizaci osob se závažným zrakovým postižením. Také brněnská Chaloupka během 20 let si v tomto směru vybudovala pevné postavení u svých čtenářů. Redakčnímu týmu přeji hodně po informacích hladových klientů.“ „V roce 1976 jste se účastnil paralympiády ve Švédsku jakožto první Čech, jak na tento zážitek vzpomínáte?“ „První zimní paralympiáda na mě udělala hluboký dojem. Bylo to něco fantastického, do té doby nepoznaného! Zatímco my jsme byli na samém začátku, pro zrakově postižené seveřany už zejména běžecké lyžování bylo běžným chlebem.“ „Jak jste se na paralympiádu dostal? A co Vás k tomu vedlo se účastnit?“ „Pocházím z Valašska, takže lyžování mi bylo do 12 let velmi blízké. Po ztrátě zraku jsem se k lyžování vrátil ve dvaceti letech. A drží mě to stále! Na paralympiádu jsem se nominoval na závodech v Harrachově. Výprava byla desetičlenná – 8 tělesně postižených a dva zrakově postižení (druhým byl Jozef Búroš ze Slovenska).“ „Je něco, co byste chtěl čtenářům časopisu Chaloupka vzkázat?“ „Přestože dnes je snazší přístup k informacím, přál bych si, aby v Zoře i ve Vaší Chaloupce nacházeli čtenáři cenné informace, které budou moci uplatnit ve svém běžném životě. A také, aby nezapomínali na pohyb. V současné době máme k dispozici velké možnosti zapojit se do mnoha vhodných sportů pro těžce zrakově postižené. Využívejte prosím těchto příležitostí!“ PhDr. Jiří Reichel se narodil 18. dubna 1947 ve Zlíně. Po zhoršení zraku během školní docházky ukončil základní školu pro slabozraké žáky v Litovli. V Učňovské škole pro mládež s vadami zraku v Praze absolvoval kurz pro přípravu telefonních manipulantů, kde se seznámil s Braillovým písmem. Jelikož po absolvování kurzu nemohl nalézt ve svém bydlišti zaměstnání, hledal proto pracovní uplatnění v Praze, kde nalezl práci na telefonní ústředně jako telefonní manipulant (1964). V r. 1965 začal studovat večerní formou na gymnáziu běžného typu. Po dokončení studia přešel v r. 1968 pracovat do Slepecké tiskárny v Praze jako sazeč Braillova písma (postupně pak jako korektor a knihovník). V r. 1975 se zapsal ke studiu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde studoval na katedře výchovy a vzdělávání dospělých. V roce 1981 opouští místo sazeče a přechází do výrobního podniku Svazu invalidů Meta jako sociolog. V r. 1982 nastoupil jako šéfredaktor časopisu Zora. Časopis Zora vedl 33 let. Zdroj: Tyflopedický lexikon, PhDr. Josef Smýkal, 2006 Rozhovor vedla Linda Petrášová   * S CHALOUPKOU V KUCHYNI # Nepečené recepty na vánoční cukroví Vánoce se pomalu blíží a každý z nás si je chce užít nejen v teplíčku domova, s příjemným alkoholickým i nealkoho-lickým nápojem, ve společnosti našich nejbližších, ale chce si vánoční pohodu vylepšit i něčím dobrým na zub. Existuje nepřeberné množství receptů, klasicky známé, jako perníčky, linecké apod., ale najdou se i takové recepty, které náš čas úplně nezahltí mícháním, dochucováním, a především zdlouhavým pečením. Každá hospodyňka zná ten předvánoční čas, který je plný shonu, stresu, uklízení a vaření. Proč si tedy neulehčit a nevytvořit něco jednoduchého, rychlého a snadného. Tyto recepty jsou jednoduché, chutné a velmi rychlé. Horalkové kuličky Suroviny - 250 g másla - 150 g moučkového cukru - 8 ks oplatek Horalky (po 50 g) - 3 lžíce kakaa - 100 g mletých lískových oříšků - 4 lžíce rumu - mleté ořechy na obalení Postup Máslo, které jsme předem vybrali z chladničky a má pokojovou teplotu, vymícháme mixérem do pěny spolu s moučkovým cukrem. Přidáme rozdrcené horalky, kakao a mleté oříšky. Ochutíme rumem (pokud máte děti, tak přidat místo rumu jen rumové aroma) a vše promícháme. Z takto připraveného těsta tvarujeme kuličky, které obalíme v mletých oříšcích a dáme do ledničky ztuhnout. Rumové kuličky s kokosem Ingredience (30 kusů) - 250 g mletých nebo strouhaných dětských piškotů - 125 g cukru - 125 g másla - 50 g mletých oříšků - 2 lžíce kakaa - 1 lžíce rumu - 100 g kokosu na obalování Postup V míse spolu smícháme piškoty, cukr, oříšky a kakao. Přidáme změklé máslo, rum a pořádně směs prohněteme, dokud se nespojí. Pokud by byla směs příliš vlhká, přidáme trochu piškotů nebo kokosu. Pokud je naopak příliš suchá, přidáme trochu másla nebo rumu. Z hotové směsi odebíráme lžící malé dílky, které dlaní uválíme do tvaru kuličky. Každou kuličku potom obalujeme ve strouhaném kokosu. Následuje recept, který se peče v troubě, ale je také velice jednoduchý a zajímavý. Cukroví z vína Suroviny - 250 g hladké mouky - 250 g Hery - 1 lžíce bílého vína - miska moučkového cukru Postup Všechny ingredience kromě moučkového cukru smícháme dohromady. Je lepší nechat těsto odležet po dobu 12 hodin. Další den vyválet a vykrájet. Doporučuji kolečka, protože cukroví v troubě nabyde a bude křehké. Pečeme v troubě při 160-170 stupňů po dobu asi 15 minut. Cukroví se lehce nafoukne. Pečeme do zlatova. Ihned po vyndání obalit v moučkovém cukru. Přejeme dobrou chuť. Eva Hrubanová * UŽITEČNÉ KONTAKTY TyfloCentrum Brno, o. p. s., Chaloupkova 7, Brno Den pro neobjednané klienty v Brně: čtvrtek 13-17 hod. Vedení společnosti: 515 919 770 e-mail: vedeni@centrumpronevidome.cz RNDr. Hana Bubeníčková – ředitelka: 774 715 100 Mgr. Petr Sýkora, Ph.D., zástupce ředitelky: 774 715 099 Bc. Kateřina Pokorná – vedoucí sekretariátu: 774 715 102 Jana Novotná – asistentka: 774 715 092 Centrum sociální rehabilitace e-mail: rehabilitace@centrumpronevidome.cz Mgr. Lukáš Musil – vedoucí: 515 919 671, 774 715 095 pracoviště Brno Chaloupkova 3131/7, 612 00 Brno Poradna (čtvrtek 13 – 17 hod.): 515 919 767 Mgr. Martina Baláková: 515 919 667, 601 303 368 Bc. Martin Baláž: 515 919 669, 774 715 105 Mgr. Jana Bočková: 515 919 667, 601 303 369 Martina Čapková: 515 919 670, 601 303 371 Mgr. Eva Hlaváčková, DiS.: 515 919 768, 774 715 088 Regina Holíková: 515 919 672, 774 715 108 Bc. Eva Hrubanová: 515 919 667, 774 715 089 Petr Kusák: 515 919 668, 774 715 103 Bc. Šárka Morávková: 515 919 672, 774 715 091 Mgr. Nina Novaková: 515 919 670, 601 303 370 Ing. Jan Pokorný: 515 919 665, 774 715 104 Tereza Rejtharová, DiS.: 515 919 667, Mgr. Milena Šilhánová: 515 919 671, 774 715 098 Anežka Zubíčková, DiS.: 515 919 671, 774 715 097  Josef Konečný: 774 715 110 odstraňování architektonických bariér e-mail: bariery@tyflocentrumbrno.cz pracoviště Břeclav Národních hrdinů 12/1, 690 02 Břeclav Poradna (středa 13 – 16:30 hod.) Lucie Mikušová, DiS.: 774 715 106 Jindra Seigertschmidová e-mail: breclav@centrumpronevidome.cz pracoviště Znojmo Masarykovo nám. 19, 669 02 Znojmo Poradna (středa 13 – 17 hod.) Jitka Petrová: 774 715 107 Lucie Grosová, DiS.: 774 715 109 e-mail: znojmo@centrumpronevidome.cz Průvodcovské a předčitatelské služby: 515 919 670 e-mail: pps@centrumpronevidome.cz Mgr. Eva Hlaváčková, DiS. - vedoucí : 774 715 088 Bc. Eva Hrubanová: 774 715 089 Mgr. Nina Novaková: 601 303 370 Martina Čapková: 601 303 371 Dílna HapAteliér e-mail: hapatelier@centrumpronevidome.cz Mgr. Petr Sýkora, Ph.D. – vedoucí 515 919 772, 774 715 099 Mgr. Marta Hubáčková: 515 919 775, 774 715 096 Hůlková Marie, Mgr. Rytířová Jitka, Zuzana Vašinová, DiS. MgA. Zdeňka Žďárská, mistrová: 515 919 774, 774 715 096 Prodejna: 515 919 773, 774 715 093 Tyfloservis - krajské ambulantní středisko Brno Kamenomlýnská 2, 603 00 Brno Tel. 541 212 810, 608 572 335-7 e-mail: brno@tyfloservis.cz Oblastní odbočky SONS v Brně Brno-střed (Josef Kaplan):603 475 638 pondělí: 9 – 16 hod.: 515 919 776 e-mail: brnostred-odbocka@sons.cz Brno-sever (Marie Hauserová): 778 412 715 čtvrtek: 9 –16 hod.: 515 919 776 e-mail: brnosever-odbocka@sons.cz Průvodcovské služby v Brně: 1. Průvodcovské a předčitatelské služby naší společnosti tel. 515 919 670, 774 715 088 2. Průvodcovská služba ve stanici Brno, Hlavní nádraží tel. 725 886 395 (k dosažení i v noci) nebo 725 764 984 3. DP asistent – průvodcovská služba Dopravního podniku města Brna, tel. 543 174 318, 543 171 350 4. Senior Bus: 731 518 348   REDAKCE Autoři článků Hana Bubeníčková, Eva Hlaváčková, Eva Hrubanová, Josef Konečný, Lucie Mikušová, Lukáš Musil, Jitka Petrová, Jan Pokorný, Michal Ptáček, Petr Sýkora, … Editoři Michal Ptáček – příjem příspěvků Hana Bubeníčková – korektury příspěvků, sestavení časopisu, formátování textu, grafická úprava zvětšeného černotisku Kateřina Pokorná – korektura textu Zvuková verze Namluvil: Borek Kapitančik Úprava zvukové podoby: Jan Pokorný Tisk v bodovém písmu Petr Kusák, Martin Kubiš Distribuce Lukáš Zukal, Martin Kubiš   Jak nás můžete podpořit? Slepota může postihnout kohokoliv z nás. Pomozte nám i vy vybavit moderní dům sociálních služeb pro nevidomé Josefa Chaloupky, abychom mohli i nadále zlepšovat prostředí a služby pro naše klienty. Přispět můžete na transparentní sbírkový účet projektu Dům služeb pro nevidomé Josefa Chaloupky: 703 703 703 6 / 2010. Finanční dary je možné také poslat či opakovaně posílat na náš hlavní účet 703 777 377 / 2010. Pro jednoduché stanovení účelu daru je možné použít "zprávy pro příjemce" platby, kde lze stručně charakterizovat účel daru. Věnovat můžete finanční prostředky na vybranou službu nebo pro dané pracoviště nebo podpořit některé naše aktivity, případně nahlédnout do našeho koše přání, zveřejněném na webu. Je možné nám dar poskytnout i bez určení použití, pak použijeme finanční dar dle vlastního uvážení tam, kde chybí finanční prostředky nejvíce. Více informací se dozvíte na našem webu: www.centrumpronevidome.cz/financni-pomoc www.centrumpronevidome.cz/kos-prani DĚKUJEME