Tramvaj Škoda 13 T

 

Dopravní podnik města Brna, a. s. představil ve čtvrtek dvacátého září 2007 veřejnosti první velkokapacitní nízkopodlažní tramvaj řady Škoda 13T. Je to první vůz z úvodní dvacetikusové série tohoto designu. Celkový počet těchto vozů by měl v budoucnu dosáhnout čísla sto. S předáním nové tramvaje obnovuje Dopravní podnik města Brna tradici pojmenovávání vozidel. První tramvaj dostala jméno Adélka a toto jméno má napsáno přímo na karosérii.Hlavní barevné provedení je červenobílé tj. v barvách znaku města Brna. Přední čelo, zadní část vozidla, dveře a horní část bočnic jsou stříbrné.

ŠKODA 13T je pětičlánková nízkopodlažní jednosměrná tramvaj se čtyřmi dvoukřídlými a dvěma jednokřídlými dveřmi. Zrakově postižené cestující pak bude zajímat především to, že ty jednokřídlové dveře jsou první a poslední a že jsou docela úzké. Při nástupu těmito dveřmi vystoupíte na první schodek, za ním je asi 60 centimetrová plošinka a následuje ještě jeden schod nahoru. Přední dveře jsou posunuty asi o 1 metr dále od čelní kapoty vozidla než jsme zvyklí - asi tak, jako u tramvaje Anitra. Jsou také ozvučené standardním akustickým hlásičem a (na rozdíl od tramvají typu 14T které jezdí v Praze) je možné jimi nastupovat. Zbývající čtvery dveře jsou dvoukřídlové a všechny vedou do nízkopodlažních prostor tramvaje. Tyto prostory tvoří druhý a čtvrtý článek vozidla. Sedadla jsou zde uspořádána klasicky, tedy ve směru jízdy vozidla. Články 1, 3 a 5 jsou vyvýšené a je proto při přechodu mezi nimi potřeba překonat vždy jeden vyšší schodek. Sedadla jsou u většiny vozidel ve zvýšených článcích, tedy 1, 3 a 5, situována podél oken, a to zády k nim. (Zatím pouze v pěti nejnovějších vozidlech jsou situována po směru jízdy a jsou na vyvýšeném schůdku).

Na čele a na konci tramvaje jsou umístěny informační panely pro číslo linky. Na boční straně dveří na článcích jedna, tři a pět jsou umístěné oboustranné informační panely zobrazující vně tramvaje hlavní uzly a cílovou stanici, uvnitř vozidla pak zobrazují číslo linky a sled jednotlivých zastávek. V oddíle pro cestující jsou umístěny čtyři informační panely a dva LCD oboustranné reklamní panely.

Pracoviště řidiče je plně klimatizováno a je nově vybaveno kamerovým systémem, který snímá prostor exteriéru i interiéru vozidla. Tramvaj má také tempomat, který umožní držet zvolenou rychlost vozu. Počítač také dokáže vhodně přizpůsobit rychlost při jízdě v oblouku případně při jízdě z kopce.

První vozidlo tohoto typu - Adélka - vyrazila do brněnských ulic prvního listopadu roku 2007 a to na lince číslo 1. Začátkem roku 2011 jich už jezdí po brněnských ulicích celkem 20, z nichž pět již má nově situovaná sedadla v prvním, třetím a pátém článku. Díky tomu je v uličce víc místa, m.j. třebas i pro vodicího psa.

 

Základní technické parametry vozidla Škoda 13T:

S novými typy tramvají Škoda-Porsche se můžete setkat nejen v jiných městech České republiky - v Praze, Ostravě, Olomouci, Mostě a Plzni - ale také například v amerických městech Portland a Tacoma, v polské Wroclavi, nebo italském Cagliari. (O tom, zda je možné i v těchto zahraničních městech uplatnit naši VPNku se mi informace získat nepodařilo - úsměv.)

Dopravní Podnik města Brna přepraví denně až 1 milion cestujících. Slouží jim k tomu 318 tramvají, 143 trolejbusů a 300 autobusů. Tato vozidla obsluhují 73 linek o celkové délce 869 kilometrů. Téměř všechna vozidla jsou vedle interních hlásičů zastávek již vybavena také externími hlásiči čísla a směru jízdy vozidla.